top of page

Zielona własność intelektualna

  • roslinatorzy
  • 27 wrz 2021
  • 3 minut(y) czytania

Zaktualizowano: 9 sty 2022

1. Uśpiona czujność konsumenta

W ostatnim czasie dość często trafiasz na reklamy, które wykorzystują elementy ekologiczne (według badania EKOBAROMETR Agencji Badań Rynku i Opinii SW Research z 2021* roku takie same doświadczenia ma ponad połowa polskiego społeczeństwa). Co więcej bardzo lubisz te “zielone” reklamy (także w tym przypadku jesteś częścią większej grupy - prawie trzech na czterech Polaków ma pozytywne podejście do reklam z elementami ekologicznymi). Czy jednak entuzjastyczne nastawienie nie uśpiło przypadkiem twojej czujność? Jakie są naprawdę intencje producentów? Ile wspólnego mają one z troską o środowisko?


2. Firmowa droga na skróty

Dobrze być eko. Wiedzą o tym wszyscy. Sprawdź na wykresie poniżej, jak szybko w wyszukiwarce Google na całym świecie rośnie ilość zapytań ze słowem “eco”. Konsumenci stają się coraz bardziej wyczuleni na to, co się dzieje z planetą, więc niemal każda marka podkreśla teraz swoje ekologiczne działania. Na rynku robi się coraz mniej miejsca dla tych, którzy chcą własny wzrost budować kosztem środowiska, więc niektóre firmy faktycznie próbują zmienić kierunek, większość jednak... wybiera drogę na skróty.





3. Nadużywane słowa, które tak wiele znaczą

Autorzy raportu “Ziemianie atakują” (Kantar 2020) wystawili Polakom z wiedzy o środowisku ocenę 2+. Kiepsko. A jeśli mało wiesz, łatwo tobą manipulować. Czasem wystarczy zielone opakowanie lub dobra nazwa. Już od dawna do EUIPO (Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej) wpływają setki zgłoszeń dotyczących rejestracji określeń związanych z zielonymi innowacjami dla wszelkiego rodzaju towarów i usług**. Każdy chce, aby jego nazwa produktu zawierała jego z trzech bardzo obecnie “cennych” słowa: zielony, ekologiczny i zrównoważony. Na szczęście odmowy rejestracji nie są rzadkością! Wszak użycie w nazwie produktu jednego z tych słów jest dla konsumenta bardzo sugestywne. W jednym z wyroków sąd analizując słowo „zielony”, stwierdził, on że „termin “zielony” nie odnosi się wyłącznie do koloru zielonego, ale oznacza również „przyjazny dla środowiska” i jest to znaczenie bardzo powszechne. Towar lub usługę opisane jako zielone uznaje się zazwyczaj za towar lub usługę przyjazne dla środowiska lub przynajmniej mniej szkodliwe dla środowiska.**


4. Kto zasłużył na eko?

Nie tylko EUIPO stoi na straży “zielonych słów”. Coraz częściej także sami konsumenci są wyczuleni na powierzchowne działania noszące znamiona greenwashingu. W sieci nie brakuje eko influencerów, które aktywnie działają na rzecz ochrony środowiska, a ich profile w mediach społecznościowych gromadzą tysiące osób! A może w ich przypadku także warto byłoby się zastanowić, czy zasłużyli na przedrostek eko?


5. Zielone innowacje

Rozmyślając o ekologii możemy dość szybko zacząć się gonić własny ogon. Ważne, aby nie zapominać, że zielone innowacje mogą realnie wpływać na stan środowiska naturalnego. Na tym etapie przestajemy myśleć o ekologii w kategoriach haczyka, na który chcemy złapać klienta. Jeśli zrozumiemy, że przedsiębiorstwa mają do odegrania zasadniczą rolę w walce ze zmianą klimatu, wejdziemy na kolejny etap wtajemniczenia. Innowacyjność, wspierana przez ochronę własności intelektualnej, będzie motorem napędowym praktycznych rozwiązań mających realny wpływ na tworzenie bardziej ekologicznej przyszłości. Pieśń przyszłości? Ależ nie! To dzieje się już dziś - wystarczy zajrzeć do WIPO GREEN.


6.WIPO GREEN czyli o ekologii na poważne

WIPO GREEN jest platformą internetową, która wspiera działania na rzecz przyśpieszenia postępu w dziedzinie zielonych innowacji i rozwoju nowych technologii przyjaznych środowisku oraz ich upowszechniania w społeczeństwach w skali globalnej. Rozwiązanie kojarzy ze sobą wynalazców „zielonych” innowacji i tych, którzy takich „zielonych” rozwiązań dla konkretnego problemu poszukują. Platforma w jednym miejscu gromadzi technologie na wszystkich poziomach rozwoju, od prototypów do gotowych produktów rynkowych.


7. Ekologiczna transformacja

Trend odpowiedzialności za środowisko jest dopiero w swojej początkowej fazie. Aby wyruszyć w dalszą drogę potrzebujemy wiedzy, intuicji i sporo doświadczenia. Konsumentom przyda się spora dawka zdrowego sceptycyzmu! Firmom powinna przyświecać autentyczność działań w kontekście ochrony środowiska naturalnego. Kluczową rolę będą grać rzetelna informacja, uczciwość oraz czystość intencji. Ekologiczną transformację przyspieszą także lepsze standardy ochrony własności intelektualnej.


Źródła:




Comentarios


bottom of page