top of page

Mapa trendów 2021 infuture.institute a branża ogrodnicza

  • roslinatorzy
  • 3 lut 2021
  • 2 minut(y) czytania

Dzisiejszy biznes w dużej mierze opiera się na trendach. W Polsce ich badaniem od lata zajmuje się Natalia Hatalska, założycielka Infuture Institute. Mapy trendów przygotowane przez Infuture Institute są co roku wyczekiwane i szeroko komentowane. Co z tegorocznego raportu może wyciągnąć dla siebie branża ogrodnicza? Dużo! Prawie 1/4 wskazanych trendów ma lub niebawem będzie miała duży wpływ na jej funkcjonowanie!


Sensploration #trend5 Pandemia COVID-19 i lockdowny sprawiły, że społeczeństwo odczuwa jeszcze większą potrzebę doświadczeń fizycznych. Chcemy doświadczać świat wszystkimi zmysłami.

W ten trend wpisuje się wszystko, co jest związane z naturą i przyrodą! Można zakładać, że będzie rosło zainteresowanie wszystkim, co daje możliwość kontaktu z naturą.

Zielona odpowiedź: ogrody sensoryczne, urban gardening, hydroponika.


Mind Care #trend11 Ten trend obejmuje wszystkie działania związane z szeroko pojętą kategorią zdrowia psychicznego, w jego zakres wchodzą również takie kwestie jak digital detox, czyli cyfrowe odtruwanie, a jak wiadomo najlepszym miejscem do tego jest ogród!

Zielona odpowiedź: hortiterapia.


Czysta energia #trend15

Zainteresowanie zielonymi źródłami energii stale wzrasta. Celem jest zero-emisyjność i neutralność dla klimatu.

Zielona odpowiedź: zrównoważone ogrodnictwo, permakultura.


Trend A-Commerce #trend26

Konsument chce możliwości zakupu produktu lub usługi w dowolnym momencie.

Zielona odpowiedź: sklepy ogrodnicze i szkółki powinny przemodelować swoją sprzedaż i mocno śledzić trendy w e-commerce.


Smart Living #trend27

Trend nawiązujący do wykorzystania technologii w budowaniu niezależności od większych systemów. Widoczne są działania mające na celu bardziej inteligentne zarządzenie zasobami, m.in. wodą.

Zielona odpowiedź: łącznie idei xeriscapingu z nowymi technologiami, rain gardens.


Globalizacja 4.0 #trend33

Nowe podejście do rozwoju społeczeństwo odchodzące od produkcji i konsumpcji w kierunku „sharing is caring”.

Zielona odpowiedź: ogrody społeczne, “otwarte kompostowniki”


Hiperlokalność #trend34

Lokalność jest synonimem tego co ważne, wartościowe i bardziej autentyczne. Wsparcie dla lokalnych przedsiębiorców jest coraz bardziej powszechne.

Zielona odpowiedź: wszelkie akcje promujące zakup produktów lokalnych, bezpośrednio od rolników, promowanie rodzimych gatunków roślin czy nasion krajowej produkcji


Life After Plastic #trend39

Trend środowiskowy zwracający uwagę na nadmierne wykorzystanie plastiku oraz na szukanie równie wytrzymałych i tanich alternatyw.

Zielona odpowiedź: nowe produkty na rynku ogrodniczym, zastosowanie naturalnych materiałów np.meble ogrodowe.


Klimatocentryzm #trend40

Katastrofa klimatyczna wymaga od każdego radykalnych zmian, zarówno na poziomie działań systemowych jak i jednostkowych.

Zielona odpowiedź: rain gardens, Integrated Pest Management, zrównoważone ogrodnictwo, dokładniejsze przyjrzenie się oferowanym produktom i ich ocena w kategoriach “równoważonego rozwoju”. Przykładowo na świecie środowisko bardzo mocno dyskutuje o wykorzystaniu torfu, którego pozyskiwanie wiąże się z dewastacją środowiska naturalnego.


Gospodarka obiegu zamkniętego #trend41

Trend ten zakłada, że wartość produktów, materiałów i zasobów ma być utrzymywana w gospodarce tak długo jak to możliwe, by w efekcie ograniczyć wytwarzanie odpadów do minimum.

Zielona odpowiedź: produkty dla ogrodnictwa z recyclingu, czy odpady biodegradowalne do nawożenia.



Comments


bottom of page